Η όραση θεωρείται η σημαντικότερη από τις πέντε αισθήσεις μας, για αυτό θέλουμε να είναι σωστή από την παιδική μας ηλικία και καθ’ όλη την διάρκεια της ζωής μας. Για να το πετύχουμε αυτό θα πρέπει να διαγνωστεί και να αντιμετωπιστεί ένα πιθανό πρόβλημα στα μάτια ενός παιδιού όσο πιο νωρίς γίνεται.

Τα παιδιά μπορεί να έχουν μυωπία, υπερμετρωπία ή ακόμα και αστιγματισμό.

Θα ξεκινήσουμε με την υπερμετρωπία, η οποία εμφανίζεται από την γέννηση και θεωρείται φυσιολογική. Αυτό γίνεται, διότι οι ακτίνες του φωτός εστιάζονται πίσω από τον αμφιβληστροειδή και όχι επάνω σε αυτόν, λόγω του μικρού μεγέθους του ματιού του παιδιού. Η υπερμετρωπία αρχικά αυξάνεται μέχρι την ηλικία των πέντε ετών περίπου και έπειτα όσο μεγαλώνει το παιδί σταδιακά μειώνεται. Σε κάποιες περιπτώσεις τελικά θα μείνει μικρός βαθμός υπερμετρωπίας ή καθόλου που είναι και το συνηθέστερο. Τα συμπτώματα που μπορεί να έχουν τα παιδιά είναι κυρίως η θολή όραση, η κούραση και σπανιότερα ο πόνος στα μάτια κυρίως στην κοντινή εργασία με αποτέλεσμα να αποφεύγουν το διάβασμα.

Ένα άλλο πρόβλημα όρασης που μπορεί να έχει ένα παιδί είναι η μυωπία κατά την οποία οι ακτίνες του φωτός δεν εστιάζονται πάνω στον αμφιβληστροειδή αλλά μπροστά από αυτόν. Μπορεί να εμφανιστεί μεταξύ πέντε και δεκαπέντε ετών και συνήθως σταθεροποιείται περίπου στα είκοσι. Θα αντιληφθούμε ότι το παιδί έχει μυωπία αν παρατηρήσουμε ότι μισοκλείνει τα μάτια του, αν πλησιάζει πολύ κοντά στην τηλεόραση ή αν δυσκολεύεται να αντιγράψει από τον πίνακα.

Τέλος, ο αστιγματισμός μπορεί να συνδυάζεται είτε με την υπερμετρωπία είτε με την μυωπία. Σε αυτή την περίπτωση οι ακτίνες του φωτός δεν εστιάζονται σε ένα σημείο στον αμφιβληστροειδή, αλλά σε περισσότερα, είτε μπροστά είτε πίσω από αυτόν. Συνήθως παραμένει σταθερός με μικρές αυξομειώσεις. Τα συμπτώματα που θα μας υποψιάσουν ότι το παιδί έχει αστιγματισμό είναι ο πονοκέφαλος στο διάβασμα ή όταν βλέπει τηλεόραση, η κούραση μετά από παρατεταμένη σχολική εργασία, η κίνηση του να πλησιάζει τα αντικείμενα που θέλει να δει κοντά στα μάτια του και όταν σκύβει πολύ όταν διαβάζει. Μπορεί να παρατηρηθεί επίσης και μία κλίση του κεφαλιού κατά το διάβασμα.

Επίσης, έχουμε όλοι παρατηρήσει πως πλέον τα παιδιά περνούν όλο και περισσότερες ώρες μπροστά σε ηλεκτρονικό υπολογιστή ή αντίστοιχες συσκευές. Είναι βασικό οι γονείς να χειριστούν το θέμα αυτό με ασφάλεια και να είναι ενήμεροι για τα πιθανά προβλήματα που μπορεί να προκύψουν. Επίσης η οθόνη του υπολογιστή προσαρμόζεται ειδικά για χρήση από το παιδί και η συνιστώμενη απόσταση είναι 45-70cm. Τέλος, στην περίπτωση που οι γονείς παρατηρήσουν προβλήματα όπως κόκκινα μάτια, συχνό τρίψιμο, ασυνήθιστη στάση σώματος ή κούραση απευθύνονται άμεσα σε κάποιον ειδικό.

Η όραση θεωρείται η σημαντικότερη από τις πέντε αισθήσεις μας, για αυτό θέλουμε να είναι σωστή από την παιδική μας ηλικία και καθ’ όλη την διάρκεια της ζωής μας. Για να το πετύχουμε αυτό θα πρέπει να διαγνωστεί και να αντιμετωπιστεί ένα πιθανό πρόβλημα στα μάτια ενός παιδιού όσο πιο νωρίς γίνεται.

Τα παιδιά μπορεί να έχουν μυωπία, υπερμετρωπία ή ακόμα και αστιγματισμό.

Θα ξεκινήσουμε με την υπερμετρωπία, η οποία εμφανίζεται από την γέννηση και θεωρείται φυσιολογική. Αυτό γίνεται, διότι οι ακτίνες του φωτός εστιάζονται πίσω από τον αμφιβληστροειδή και όχι επάνω σε αυτόν, λόγω του μικρού μεγέθους του ματιού του παιδιού. Η υπερμετρωπία αρχικά αυξάνεται μέχρι την ηλικία των πέντε ετών περίπου και έπειτα όσο μεγαλώνει το παιδί σταδιακά μειώνεται. Σε κάποιες περιπτώσεις τελικά θα μείνει μικρός βαθμός υπερμετρωπίας ή καθόλου που είναι και το συνηθέστερο. Τα συμπτώματα που μπορεί να έχουν τα παιδιά είναι κυρίως η θολή όραση, η κούραση και σπανιότερα ο πόνος στα μάτια κυρίως στην κοντινή εργασία με αποτέλεσμα να αποφεύγουν το διάβασμα.

Ένα άλλο πρόβλημα όρασης που μπορεί να έχει ένα παιδί είναι η μυωπία κατά την οποία οι ακτίνες του φωτός δεν εστιάζονται πάνω στον αμφιβληστροειδή αλλά μπροστά από αυτόν. Μπορεί να εμφανιστεί μεταξύ πέντε και δεκαπέντε ετών και συνήθως σταθεροποιείται περίπου στα είκοσι. Θα αντιληφθούμε ότι το παιδί έχει μυωπία αν παρατηρήσουμε ότι μισοκλείνει τα μάτια του, αν πλησιάζει πολύ κοντά στην τηλεόραση ή αν δυσκολεύεται να αντιγράψει από τον πίνακα.

Τέλος, ο αστιγματισμός μπορεί να συνδυάζεται είτε με την υπερμετρωπία είτε με την μυωπία. Σε αυτή την περίπτωση οι ακτίνες του φωτός δεν εστιάζονται σε ένα σημείο στον αμφιβληστροειδή, αλλά σε περισσότερα, είτε μπροστά είτε πίσω από αυτόν. Συνήθως παραμένει σταθερός με μικρές αυξομειώσεις. Τα συμπτώματα που θα μας υποψιάσουν ότι το παιδί έχει αστιγματισμό είναι ο πονοκέφαλος στο διάβασμα ή όταν βλέπει τηλεόραση, η κούραση μετά από παρατεταμένη σχολική εργασία, η κίνηση του να πλησιάζει τα αντικείμενα που θέλει να δει κοντά στα μάτια του και όταν σκύβει πολύ όταν διαβάζει. Μπορεί να παρατηρηθεί επίσης και μία κλίση του κεφαλιού κατά το διάβασμα.

Επίσης, έχουμε όλοι παρατηρήσει πως πλέον τα παιδιά περνούν όλο και περισσότερες ώρες μπροστά σε ηλεκτρονικό υπολογιστή ή αντίστοιχες συσκευές. Είναι βασικό οι γονείς να χειριστούν το θέμα αυτό με ασφάλεια και να είναι ενήμεροι για τα πιθανά προβλήματα που μπορεί να προκύψουν. Επίσης η οθόνη του υπολογιστή προσαρμόζεται ειδικά για χρήση από το παιδί και η συνιστώμενη απόσταση είναι 45-70cm. Τέλος, στην περίπτωση που οι γονείς παρατηρήσουν προβλήματα όπως κόκκινα μάτια, συχνό τρίψιμο, ασυνήθιστη στάση σώματος ή κούραση απευθύνονται άμεσα σε κάποιον ειδικό.

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΕΞΕΤΑΣΗ

Υπολογίζεται πως ένα στα είκοσι παιδιά προσχολικής και ένα στα τέσσερα σχολικής ηλικίας αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα όρασης που αν παραμείνει αδιόρθωτο μπορεί να οδηγήσει σε μειωμένη όραση.

Σύμφωνα με τις οδηγίες των  παιδοφθαλμιάτρων η πρώτη οφθαλμολογική εξέταση ενός παιδιού πρέπει να γίνει στους πρώτους έξι μήνες της ζωής του κι έπειτα κάθε χρόνο. Με αυτόν τον τρόπο θα ανιχνευτούν άμεσα τα προβλήματα όρασης που μπορεί να υπάρχουν, τα οποία μπορούν να παρεμποδίσουν τη μάθηση μέχρι και την σχολική επίδοση. Έτσι εξασφαλίζουμε την  άμεση και αποτελεσματική αντιμετώπισή τους.

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΕΞΕΤΑΣΗ

Υπολογίζεται πως ένα στα είκοσι παιδιά προσχολικής και ένα στα τέσσερα σχολικής ηλικίας αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα όρασης που αν παραμείνει αδιόρθωτο μπορεί να οδηγήσει σε μειωμένη όραση.

Σύμφωνα με τις οδηγίες των  παιδοφθαλμιάτρων η πρώτη οφθαλμολογική εξέταση ενός παιδιού πρέπει να γίνει στους πρώτους έξι μήνες της ζωής του κι έπειτα κάθε χρόνο. Με αυτόν τον τρόπο θα ανιχνευτούν άμεσα τα προβλήματα όρασης που μπορεί να υπάρχουν, τα οποία μπορούν να παρεμποδίσουν τη μάθηση μέχρι και την σχολική επίδοση. Έτσι εξασφαλίζουμε την  άμεση και αποτελεσματική αντιμετώπισή τους.

Τα παιδιά ειδικά σε πολύ μικρή ηλικία δεν γνωρίζουν πώς πρέπει να βλέπουν  και επιπλέον τους είναι δύσκολο  να μας περιγράψουν αν  βλέπουν θολά ή αν κουράζονται.

Κάποια από τα συμπτώματα που μπορούν να μας υποψιάσουν σχετικά με την όραση του παιδιού  ώστε να απευθυνθούμε άμεσα σε ειδικό οφθαλμίατρο ή οπτομέτρη είναι κάποιες κινήσεις που μπορεί να κάνει. Όπως να πλησιάζει πολύ κοντά στην τηλεόραση, να αποφεύγει το διάβασμα, να κάνει λάθη στην αντιγραφή από τον πίνακα, να μισοκλείνει τα μάτια του, να πλησιάζει πολύ κοντά στα μάτια του τα αντικείμενα που θέλει να παρατηρήσει.

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΥΑΛΙΑ

Αμέσως μετά την οφθαλμολογική εξέταση, θα πρέπει να γίνει η επιλογή των κατάλληλων γυαλιών.

Ο οπτικός σας θα προτείνει την καταλληλότερη επιλογή για το παιδί και τον καλύτερο συνδυασμό σκελετού και φακών για το ιδανικό αποτέλεσμα. Αυτό που θα πρέπει να προσέξουμε όσον αφορά τον σκελετό, είναι να είναι από ελαφρύ κι ευλύγιστο υλικό, να εφαρμόζει σωστά στην μύτη αλλά και στα σημεία πίσω από τα αυτιά ώστε να τον νιώθει άνετα καθώς και να έχει χρώματα ή ήρωες από καρτούν ώστε να κεντρίσουν το ενδιαφέρον του. 

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΥΑΛΙΑ

Αμέσως μετά την οφθαλμολογική εξέταση, θα πρέπει να γίνει η επιλογή των κατάλληλων γυαλιών.

Ο οπτικός σας θα προτείνει την καταλληλότερη επιλογή για το παιδί και τον καλύτερο συνδυασμό σκελετού και φακών για το ιδανικό αποτέλεσμα. Αυτό που θα πρέπει να προσέξουμε όσον αφορά τον σκελετό, είναι να είναι από ελαφρύ κι ευλύγιστο υλικό, να εφαρμόζει σωστά στην μύτη αλλά και στα σημεία πίσω από τα αυτιά ώστε να τον νιώθει άνετα καθώς και να έχει χρώματα ή ήρωες από καρτούν ώστε να κεντρίσουν το ενδιαφέρον του. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να σεβαστούμε απόλυτα την επιλογή του παιδιού, γιατί έτσι θα τα αποδεχτεί πιο ευχάριστα. Σχετικά με τους φακούς πρέπει να δώσουμε βάση στο υλικό ώστε να είναι άθραυστο και να μην σπάει.

Τέλος, είναι χρήσιμο να υπάρχει πάντα ένα δεύτερο εφεδρικό ζευγάρι σε περίπτωση που το παιδί χάσει ή σπάσει τα γυαλιά του.

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΥΑΛΙΑ ΗΛΙΟΥ

Αρκετοί γονείς αναρωτιούνται ποιά ηλικία είναι η κατάλληλη για να ξεκινήσει το παιδί να χρησιμοποιεί γυαλιά ηλίου.

Πριν απαντήσουμε σε αυτή την ερώτηση πρέπει πρώτα να κατανοήσουμε πώς λειτουργούν τα μάτια των παιδιών. Το οπτικό τους σύστημα δεν έχει αναπτυχθεί πλήρως. Ο κερατοειδής και ο φακός  είναι περισσότερο διάφανα και διαυγή από ότι του ενήλικα. Έτσι, η ιστολογική του ανάπτυξη δεν παρέχει την αναμενόμενη φυσική προστασία κι ένα μεγάλο μέρος της βλαβερής υπεριώδους ακτινοβολίας φτάνει στον ευαίσθητο αμφιβληστροειδή.

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΥΑΛΙΑ ΗΛΙΟΥ

Αρκετοί γονείς αναρωτιούνται ποιά ηλικία είναι η κατάλληλη για να ξεκινήσει το παιδί να χρησιμοποιεί γυαλιά ηλίου.

Πριν απαντήσουμε σε αυτή την ερώτηση πρέπει πρώτα να κατανοήσουμε πώς λειτουργούν τα μάτια των παιδιών. Το οπτικό τους σύστημα δεν έχει αναπτυχθεί πλήρως. Ο κερατοειδής και ο φακός  είναι περισσότερο διάφανα και διαυγή από ότι του ενήλικα. Έτσι, η ιστολογική του ανάπτυξη δεν παρέχει την αναμενόμενη φυσική προστασία κι ένα μεγάλο μέρος της βλαβερής υπεριώδους ακτινοβολίας φτάνει στον ευαίσθητο αμφιβληστροειδή. Επομένως, είναι δεδομένο ότι τα παιδιά, όπως και οι ενήλικες, χρειάζονται την απαραίτητη προστασία απέναντι στην υπεριώδη ακτινοβολία, καθ’ όλη την διάρκεια του χρόνου και όχι μόνο τους καλοκαιρινούς μήνες.

Υπάρχουν ειδικά γυαλιά ηλίου ακόμα και για βρέφη. Όσο πιο νωρίς προστατεύσουμε τα μάτια του παιδιού μας τόσο πιο υγιής θα διατηρηθεί η όρασή του.

4 Δημοσιεύσεις